Røde

Kors-båten kom innom


Søndag den 16. oktober - like før kvelden tok dagslyset - ble dette redningsfartøyet obeservert i Bekkjarvik. Og selvfølgelig avbildet der den lå med varsellys på gehør..

Litt tidligere på ettermiddagen var det åpen båt ombord for alle interesserte i denne helt nye Røde Kors satsingen.

(Foto: Rolf Lunde)

Til forsiden austevollnytt.noForsiden.htmlForsiden.htmlshapeimage_2_link_0

Fotoreportasjer - Båt & Sjø..

Presenteres fortløpende og alltid med sist publiserte motiv øverst på denne side.

(Alle foto er uretusjert/ingen tillagte effekter eller annet moderne redigerings-fjas!)

Sist oppdatert 27.5.2023

Hvalfanger på

ny kaiplass

Den som våger stupe fra utsiktspunktet like før en kommer ned  til Indreholmen kan risikere å krepere på en hvalfanger og ikke i sjøen..

(Foto: Rolf Lunde)

Hvalfangerbåten ‹‹SØRVIKING››, tilhørende rederiet  Austevoll Fiske & Tur AS har fått seg ny båtplass like ved Indreholmen. Over noe tid nå har det blitt bygget fortøyningsplass langs fjellsiden nedenfor utsiktspunktet en skimter i toppen av bildet.

Båten, bygget i 1985 ble innkjøpt for 10,2 millioner i mars 2022.  Bak eierselskapet, etablert i 2021, står Magnus Stangeland og Lars Frode Vaage Stangeland.

Samme dato, sted og sol..

Alle tre bilder ble knipset den 29. desember 2021 og skulle være kjente motiver for dem som ferdes på Storebø..

‹‹MØKSTRAFJORD›› lånte kaien..

Ene fergen i Hufthamarsambandet fortøyd på kaien til Austevoll Fiskeindustri - midt på dagen lørdag 22. oktober.. (Foto: Rolf Lunde)

Mens vi igjen venter på den varme årstid vises en tysk båtturist på let etter havn en midtsommerkveld

sist juli..

Krabbeteiner i opplag

På kaien til Br. Birkeland AS beror tusenvis med teiner i påvente av å bli kastet på havets bunn. Her er noen avbildet litt tidligere i år.  

Hekkagregat med groe

På en kai i Austevoll ble denne skuten fotografert.

Trolig på vei for å rengjøres under vannlinjen..

Nytt sted: Dette anlegget, konstruert for mottak av laks til Austevoll Fiskeindustri, er ikke lenger særlig mye i bruk og er nå flyttet over viken, permanent eller midlertidig, og fortøyd der langs kaiene tilrettelagt for en hel rekke med naustbygninger..

Søndagstur II:

Arbeidsbåten

‹‹FOSNA AQUA›› la

seg til i Bekkjarvik

søndag 27. november

Søndagstur I:

‹‹VOLT COLLECTOR II››, en brønnbåt for transport av fisk

ved kai i Bekkjarvik søndag

27. november.

Siste prosjekt ferdigbygget 
på Lepsøy i Bjørnafjorden 
 www.trekai.nohttp://www.trekai.nohttp://www.glassrekkverk.noshapeimage_13_link_0

‹‹STOREKNUT›› og mange andre fiskebåter fortøyd på Hundvåkøy..


Bevis I: Eksosrype på sjøen.

Bevis II:

Eksosluften som blåser ut fra en (diesel)motor må også komme inn.

Fargerikt fellesskap i salongen på øvre dekk

Privat boltreplass..

Det var noe kjent med gamle ‹‹Alversund›› - som jeg selvfølgelig har nyttet på strekningen Steinestø-Knarvik. Den gang Bergen Nordhordaland Rutelag var skipskonglomerat og Nordhordalandsbroen på tegnebrettet frem til den åpnet i 1996.

14 knop med MS ‹‹SOGN›› til Hufthamar ved hjelp av

en 2.000 HK dieselmotor - på en 80 meter lang ferge.

Håper egentlig denne tilårskomne ‹‹sognefergen›› fortsetter dagens rute enda for en stakket stund. Uansett, ble dieselduren, (og eimen) nytt over fjorden  - for det kan bli lenge til neste slik tur..

Bevis III: Ingen tvil..

En savnet(?) dieseleim..

Endelig kan en saktens hevde når Fjord 1 i en uke nå har gitt farende fanter opplevelsen av god gammeldags

dieseldrevet  fergedrift i Hufthamar-Krokeidesambandet. Her er bilder fra eksoscruiset 9.12.22.

MF ‹‹SOGN›› har alle papirer i orden, selvsagt..

Bildene ovenfor beskriver noe av den nære historien om fergedrift i Norge, og som får meg til å taste en kort verbal beskrivelse av den vel 30 minutter lange overfarten fra Krokeide til verdens navle:


Endelig en skikkelig ferge med motordur - og skipslukt!

For når den ene av de to elektriske prammene - av ukjent årsak er ute av drift - må den vistnok livsfarlige og forhatte dieselen gjøre jobben. Og ‹‹SOGN›› stevner fjorden med stothet der skipet denne minusdagen varmer både sjel og salonger med sin 2000 hestekrefter store, 40 år gamle dieseldrevne maskin! Uten tvil en opplevelse om en også tar med alle vibrasjoner stemplene nede mot kjøsvinet sender via bildekk og salonger til broen, der styrmannen lett synlig styrer unna holmene ut fra Krokeide.

Tre elementer slår imot deg ombord: Eimen av diesel på dekk, varmen fra motoren i salongene, og all motorvibrasjonen i fergeskroget. Intet av dette finnes på de to elektriske kolega.  Og i dag med sibirvind i luften, hører jeg passasjerer nyter nettopp motorvarmen som pumpes rundt i skipets indre. Og så tar jeg med at eneste som minner om EL-fergene er mannskapet: De er prikk lik dem vi er blitt så vant til å bli vinket på plass av..

Rolf Lunde  

Alenejul:

Eneste båten i ytterste havn i Bekkjarvik der det oftest ligger kostbare lystbåter..

Alenejul:

Eneste trebåten i havnen i  Bekkjarvik

På verksted i Julen:

Ifølge en av mannskapet er det i forbindelse med motorproblemer, vansker med å få tak i ‹‹folk›› som gjør at denne båten blir liggende på Rabben gjennom Julen!

Bunnfiske på Rabben i Julen:

Bunnfiske på Rabben i Julen:

I noe tid nå har det vært slått ned svære stålrør langs kaifronten utenfor Austevoll Laksepakkeri.

Her ser vi foto av lekteren og pæleriggen som har utført jobben.

La kabler i Åkyllaren!

En dykkerbåt fartet sakte rundt og la ut en strømkabel for Austevoll Kraft  i vesle Åkyllaren, sydøst i Heimarkpollen lørdag den 14. januar.

Muligens en dag?,

kommer denne skøyten seg noen meter ned - til sitt våte element.

Slutt for slipping på Storebø

Heretter må båter løftes på land for å kunne

‹‹slippsettes››, ettersom den gamle originale

slippen  nå er omgjort til  kaiplatting - nettopp

for båter som skal slippsettes!

Fullt i Bekkjarvik

Påskemelding:

•Påskaeften med klinkende klar himmel.

•Båthavnen smekkfull av private skip, badenymfer observert.

I fugleperspektiv:

Kun en ledig båtplass i Bekkjarvik på påskeaften..

Også kaien utvides..

Det er selvsagt kjent at Austevoll Laksepakkeri har investert i nye produksjonslokaler som nå snart åpner. Men også kaien utenfor nybygget utvides.

Som en ser av bildet er påler satt i sjøen, og støping av betongdekke over steinfylling er i gang.

Første utlending til Austevoll - i år..

Den 5. mai ankom den første utenlandske båtturisten i år til Austevoll med en 48 fots seilbåt av merke Oyster 48. Austevollnytt var - (selvsagt) - på plass og fotograferte den engelske båten da den kom i havn i Bekkjarvik.

Dagen derpå ble fortøyninger løsnet og kursen satt nordover..

Promenadedekk..

Ny påhengs

-flere hester

En av de små, men mange arbeidsbåter tilhørende oppdrettsnæringen i Austevoll, har i år fått seg ny motor. 300 HK gir nok enda mer guff i forhold til den  tidligere - med kun 200 hk!

På grunnt vann!

Sjøentreprenøren sin arbeidsbåt tok en lørdag kvelden - og morgenen - langs ‹‹fritidsbåtkaien›› på Storebø. Der er det noen steder skummel liten dypde - ihverfall ved fjære sjø.

Klart for nytt kaidekke

En diger lekter med en diger krane har fått løftet på plass alle de avbildete betongelementene. Dem er ferdigprodusert, og nå montert på tidligere nedsatte stålrør. Neste fase blir å lage betongdekke over det hele - slik at det nye kaiarealet kan tas i bruk som del av Austevoll Laksepakkeri sin aktivitet!

Kom bare forbi..

Denne båten passerte under Austevollbroen forleden dag. Tilfeldigvis var kameraet klart for å forevige det hele. Destinasjon ukjent. Samme gjelder hvor den la fra kai, og hva den eventuelt er lastet med..

Tipper det er fiskemat i den båten. Navnet på eier, Aquaship Feedtrans AS, inndikerer noe i den retning. Samme med kranen på fordekket..

Kaifendere ankommet!

En haug med lastebildekk, gjennomhullet for opphengskjettinger, er klar for å bli skvist mellom skutesider og ny kaifront..

Ankom, lastet og avgikk, lynraskt!


En liten brønnbåt med navn ‹‹NAVØY›› ankom Storebø pinseaften om ettermiddagen, og fortøyde på kaiplassen til den lokale rutebåt.

-Vi skal bare hente noe, opplyste mannskapet  ombord. Og like fort som ‹‹skipet›› ankom, seilte det videre ut i oseanet til ukjent destinasjon.

‹‹NAVØY›› har ifølge de samme sjømenn, sin base i Torangsvåg, og lastes i den ene tanken ombord med rognkjeks og bergjylt!

Altså såkalt rensefisk oppdretsslaks vistnok liker å bli bespist av..

Den vel 17 meter lange båten er eiet av Austevoll Sjøtjenester AS. Dette selskap fikk eiendomsretten til båten i 2020 for kr. 6,4 millioner.

Samme firmaet eier også den 11 meter lange aluminiumsbåten ‹‹ROGNKJEKSA››, innkjøpt i 2019 for 6,7 millioner kroner.

Inge Marius Skår, Frode Per Klepsvik og Marte Kalve Kleppsvik eide per 31.12.2021 hver sine 25 % av selskapet.

Tok pinsekvelden i Bekkjarvik


Fiskebåten ‹‹HILLERSØY›› fra Florø tok seg til havn i Bekkjarvik på pinseaften. Med blest og regn i kastene søkte skipet muligens kaiplass av den grunn, eller var årsaken helligdagen dagen derpå?


16 skip i Torangsvåg


Tilsammen 16 skip lå fortøyd langs kaiene i Torangsvågen på pinseaften 2023. Hovedsakelig fiskebåter, men også flere seismikk- og offshoreskip var å se. Dessuten en røys av mindre sjarker - og et kobbel av enda mindre fritidsbåter.












Her ligger ‹‹H. ØSTERVOLD›› fortøyd helt ytterst i vågen.