Røde
Kors-båten kom innom
Søndag den 16. oktober - like før kvelden tok dagslyset - ble dette redningsfartøyet obeservert i Bekkjarvik. Og selvfølgelig avbildet der den lå med varsellys på gehør..
Litt tidligere på ettermiddagen var det åpen båt ombord for alle interesserte i denne helt nye Røde Kors satsingen.
(Foto: Rolf Lunde)
Fotoreportasjer - Båt & Sjø..
Presenteres fortløpende og alltid med sist publiserte motiv øverst på denne side.
(Alle foto er uretusjert/ingen tillagte effekter eller annet moderne redigerings-fjas!)
Sist oppdatert 28.2.2023
Hvalfanger på
ny kaiplass
Den som våger stupe fra utsiktspunktet like før en kommer ned til Indreholmen kan risikere å krepere på en hvalfanger og ikke i sjøen..
(Foto: Rolf Lunde)
Hvalfangerbåten ‹‹SØRVIKING››, tilhørende rederiet Austevoll Fiske & Tur AS har fått seg ny båtplass like ved Indreholmen. Over noe tid nå har det blitt bygget fortøyningsplass langs fjellsiden nedenfor utsiktspunktet en skimter i toppen av bildet.
Båten, bygget i 1985 ble innkjøpt for 10,2 millioner i mars 2022. Bak eierselskapet, etablert i 2021, står Magnus Stangeland og Lars Frode Vaage Stangeland.
Samme dato, sted og sol..
Alle tre bilder ble knipset den 29. desember 2021 og skulle være kjente motiver for dem som ferdes på Storebø..
‹‹MØKSTRAFJORD›› lånte kaien..
Ene fergen i Hufthamarsambandet fortøyd på kaien til Austevoll Fiskeindustri - midt på dagen lørdag 22. oktober.. (Foto: Rolf Lunde)
Mens vi igjen venter på den varme årstid vises en tysk båtturist på let etter havn en midtsommerkveld
sist juli..
Krabbeteiner i opplag
På kaien til Br. Birkeland AS beror tusenvis med teiner i påvente av å bli kastet på havets bunn. Her er noen avbildet litt tidligere i år.
Hekkagregat med groe
På en kai i Austevoll ble denne skuten fotografert.
Trolig på vei for å rengjøres under vannlinjen..
Nytt sted: Dette anlegget, konstruert for mottak av laks til Austevoll Fiskeindustri, er ikke lenger særlig mye i bruk og er nå flyttet over viken, permanent eller midlertidig, og fortøyd der langs kaiene tilrettelagt for en hel rekke med naustbygninger..
Søndagstur II:
Arbeidsbåten
‹‹FOSNA AQUA›› la
seg til i Bekkjarvik
søndag 27. november
Søndagstur I:
‹‹VOLT COLLECTOR II››, en brønnbåt for transport av fisk
ved kai i Bekkjarvik søndag
27. november.
‹‹STOREKNUT›› og mange andre fiskebåter fortøyd på Hundvåkøy..
Bevis I: Eksosrype på sjøen.
Bevis II:
Eksosluften som blåser ut fra en (diesel)motor må også komme inn.
Fargerikt fellesskap i salongen på øvre dekk
Privat boltreplass..
Det var noe kjent med gamle ‹‹Alversund›› - som jeg selvfølgelig har nyttet på strekningen Steinestø-Knarvik. Den gang Bergen Nordhordaland Rutelag var skipskonglomerat og Nordhordalandsbroen på tegnebrettet frem til den åpnet i 1996.
14 knop med MS ‹‹SOGN›› til Hufthamar ved hjelp av
en 2.000 HK dieselmotor - på en 80 meter lang ferge.
Håper egentlig denne tilårskomne ‹‹sognefergen›› fortsetter dagens rute enda for en stakket stund. Uansett, ble dieselduren, (og eimen) nytt over fjorden - for det kan bli lenge til neste slik tur..
Bevis III: Ingen tvil..
En savnet(?) dieseleim..
Endelig kan en saktens hevde når Fjord 1 i en uke nå har gitt farende fanter opplevelsen av god gammeldags
dieseldrevet fergedrift i Hufthamar-Krokeidesambandet. Her er bilder fra eksoscruiset 9.12.22.
MF ‹‹SOGN›› har alle papirer i orden, selvsagt..
Bildene ovenfor beskriver noe av den nære historien om fergedrift i Norge, og som får meg til å taste en kort verbal beskrivelse av den vel 30 minutter lange overfarten fra Krokeide til verdens navle:
Endelig en skikkelig ferge med motordur - og skipslukt!
For når den ene av de to elektriske prammene - av ukjent årsak er ute av drift - må den vistnok livsfarlige og forhatte dieselen gjøre jobben. Og ‹‹SOGN›› stevner fjorden med stothet der skipet denne minusdagen varmer både sjel og salonger med sin 2000 hestekrefter store, 40 år gamle dieseldrevne maskin! Uten tvil en opplevelse om en også tar med alle vibrasjoner stemplene nede mot kjøsvinet sender via bildekk og salonger til broen, der styrmannen lett synlig styrer unna holmene ut fra Krokeide.
Tre elementer slår imot deg ombord: Eimen av diesel på dekk, varmen fra motoren i salongene, og all motorvibrasjonen i fergeskroget. Intet av dette finnes på de to elektriske kolega. Og i dag med sibirvind i luften, hører jeg passasjerer nyter nettopp motorvarmen som pumpes rundt i skipets indre. Og så tar jeg med at eneste som minner om EL-fergene er mannskapet: De er prikk lik dem vi er blitt så vant til å bli vinket på plass av..
Rolf Lunde
Alenejul:
Eneste båten i ytterste havn i Bekkjarvik der det oftest ligger kostbare lystbåter..
Alenejul:
Eneste trebåten i havnen i Bekkjarvik
På verksted i Julen:
Ifølge en av mannskapet er det i forbindelse med motorproblemer, vansker med å få tak i ‹‹folk›› som gjør at denne båten blir liggende på Rabben gjennom Julen!
Bunnfiske på Rabben i Julen:
Bunnfiske på Rabben i Julen:
I noe tid nå har det vært slått ned svære stålrør langs kaifronten utenfor Austevoll Laksepakkeri.
Her ser vi foto av lekteren og pæleriggen som har utført jobben.
La kabler i Åkyllaren!
En dykkerbåt fartet sakte rundt og la ut en strømkabel for Austevoll Kraft i vesle Åkyllaren, sydøst i Heimarkpollen lørdag den 14. januar.
Muligens en dag?,
kommer denne skøyten seg noen meter ned - til sitt våte element.
Slutt for slipping på Storebø
Heretter må båter løftes på land for å kunne
‹‹slippsettes››, ettersom den gamle originale
slippen nå er omgjort til kaiplatting - nettopp
for båter som skal slippsettes!